Als je je bedrijf wil verkopen kan dat verschillende redenen hebben. Misschien ben je toe aan je pensioen en daarom wat rustiger aan doen of je komt erachter dat het leiding geven niet helemaal bij je past. Er zijn verschillende redenen om je bedrijf te verkopen, maar de reden maakt natuurlijk niet veel uit. Je hebt de keuze gemaakt en de belangrijkste vraag is nu: waar begin je? Wat zijn de vervolgstappen?
Je bedrijf verkopen is niet zomaar was en daar komt veel bij kijken, het is daarom belangrijk om gebruik te maken van professionele begeleiding. Het is een lang proces en het moet natuurlijk wel goed geregeld worden. Een professional, oftewel een soort business coach die je daarbij begeleidt is wel zo prettig, deze persoon heeft een nuchtere en onafhankelijke blik op het proces. Daarnaast heeft een professional de nodige ervaring en weet daarom welke pijnpunten er zijn in het proces.
Het gehele proces kun je verdelen over een aantal stappen. Deze hebben we hieronder uitgelicht:
1. Verkoopstrategie bepalen
In de eerste stap bepaal je welke koper gewenst is. En wat wil je precies verkopen? Het hele bedrijf? Of een deel van de aandelen? Het is verstandig om dit voor jezelf duidelijk te hebben.
2. Bedrijfsstrategie beschrijven
In deze stap wordt het informatiememorandum opgesteld. Hierin wordt op een aansprekende manier de positionering en de strategie van het bedrijf beschreven. De financiele prestaties worden gepresenteerd en er wordt een groeiprognose afgegeven.
3. Kandidaatkopers zoeken
Na akkoord van de verkoopstrategie en bedrijfsstrategie, wordt een longlist gemaakt met potentiele kopers.
4. Niet bindende biedingen vragen
De partijen die op de longlist staan, worden gevraagd om een niet-bindende bieding te doen. Hierbij worden ook een aantal aanvullende vragen gesteld aan de kopers, zoals hoe ze de overname willen gaan financieren. Ook de verkoper komt nu in contact met de potentiele kopers. Uiteindelijk wordt er één partij gekozen en daar wordt een intentieovereenkomst mee afgesloten + een bindende bieding.
5. Boekenonderzoek door koper
In deze stap wordt de onderneming binnenste buiten gekeerd, de koper kijkt namelijk naar business risico’s, contracten en de boekhouding.
6. Contracten opstellen en ondertekening bij de notaris
De contracten worden opgesteld en allerlei overeenkomsten. Als er volledige overeenstemming is, kunnen de contracten naar de notaris.